Betalning
Du kan välja mellan flera säkra betalningsalternativ; Bankgiro, Överföring till bankkonto, Swish, eller Avbetalning via vår samarbetspartner Mymoney. Alla priser är i svenska kronor och inklusive moms (25%).
Frakt
Fordonen kan hämtas komplett monterade och fulladdade i vår butik i Taberg, naturligtvis kostnadsfritt. Tillgängliga alternativ för hemleverans visas i vår webbutik. Normalt sker leverans 1–4 arbetsdagar efter beställning. Vid hemleverans ingår avlastning vid tomtgräns under kontorstid. En (1) avisering ingår i fraktpriset. Om köparen ej tar emot godset vid överenskommen tidpunkt debiteras faktiska kostnader för ny utkörning. Reservdelsfrakt kostar från 29 kr inkl. moms inom Sverige. Normalt har vi alla reservdelar på lager i Taberg.
Vid leverans skall emballage besiktigas och eventuella skador meddelas till chauffören och skriftligen noteras på fraktsedeln innan denna signeras. Vi tar ej ansvar för synliga transportskador som inte anmälts till transportbolaget vid leveranstillfället. Dolda fraktskador måste rapporteras inom 7 dagar från mottagandet. Varken gods eller emballage får kasseras innan ni har fått ett godkännande från oss.
Avbeställning
Avbeställning av order är möjlig utan kostnad för köparen fram till dess att varan skickats från vårt lager. Avbeställning efter varan har skickats från vårt lager debiteras med den faktiska fraktkostnaden.
Ångerrätt – gäller vid distansköp (ej köp i butik)
Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen, vilken trädde i kraft 2000-06-01, rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar från mottagandet. För att begära ångerrätt enligt Distansavtalslagen måste produkten samt emballaget vara oanvänd, oskadad och kunna säljas som ny. Om produkten samt emballaget används mer än skäligt för att kontrollera funktionalitet kommer avdrag för värdeminskning att göras alternativ att ångerrätten nekas helt. Kontakta oss så att vi kan se om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att tillämpa ångerrätten, och i sådana fall ange de uppgifter vi behöver. Återsändande av vara vilken returneras med hänvisning till Distansavtalslagen sker på köparens bekostnad. Distansavtalslagen ger ej köparen rätt att begära återbetalning av kostnader för transport eller annan utförd tjänst. Varan skall återsändas emballerad enligt våra rekommendationer till Bilhuset i Taberg AB. I de fall varor man beställt ej kan nyttjas på därför avsett vis, exempelvis inkompatibilitet, godkännes ändå i vissa fall återköp.
Garanti, förlängd maskinskadeförsäkring och reklamation
På Bilhuset i Taberg vill vi ge dig möjligheten till ett riktigt tryggt ägande av ditt nya fordon. Vi ger därför en omfattande trygghet i tre (3) år. Under de två (2) första åren gäller en garanti, som omfattar funktionsfel. Under tredje året gäller en förlängd maskinskadeförsäkring, med en självrisk på 2900 kr per skada. Undantag: För batteriet gäller ett (1) års garanti. Garantin och den förlängda maskinskadeförsäkringen gäller inom Sverige och täcker reservdels- och arbetskostnad för utbytet. Din faktura gäller som garantibevis.
För att garantin och den förlängda maskinskadeförsäkringen ska gälla måste fordonets serviceplan följas. Serviceplanen finns i fordonets instruktionsbok. För att garantin skall gälla ska servicen utföras fackmannamässigt av en moped- eller MC-verkstad eller annan verkstadskunnig person. Endast originaldelar skall användas. Garanti- och maskinskadereparationer ska utföras av Bilhuset i Taberg om inget annat är överenskommet med oss. I vissa fall kan vi skicka reservdelar direkt till er där ni själv utför reparationen eller till närliggande verkstad. Reparation som påbörjas utan godkännande av oss sker på köparens bekostnad.
Garantin och den förlängda maskinskadeförsäkringen täcker inte fel/skada som uppkommit p.g.a. stöld, brand, olycka, vatteninträngning, handhavandefel, oaktsamhet, modifiering, trimning eller bristfällig/felaktigt utförd service. Den täcker heller inte förslitningsdelar (såsom däck, bromsdelar och lampor), normal kapacitetsminskning av batteriet, karosseriplast, korrosion eller intrimnings-/ justeringsåtgärder som kan erfordras vid montering eller i samband med service.
Förutom ovanstående garanti/maskinskadeförsäkring har du enligt Konsumentköplagen rätt att inom tre (3) år från mottagandet av varan reklamera defekt vara, under förutsättning att du meddelar oss om felet inom skälig tid efter att du upptäckt felet. Reklamationer som görs inom två (2) månader från det att du upptäckt felet anses alltid ha lämnats in inom skälig tid. Det åligger köparen att vid reklamation efter garantitidens utgång påvisa att felet fanns redan vid leveranstillfället.
Vid ett ev. fel ska du följa nedanstående instruktioner för att få en så snabb och enkel hantering av ditt ärende som möjligt.
1. Kontakta oss via e-post info@bilhusetitaberg.se eller telefon 0732-401816.
2. För att kunna öppna ett ärende ska du, via e-post info@bilhusetitaberg.se eller vanlig post, skicka foton/underlag som visar följande:
- Fakturan/köpekontraktet
- Chassinumret (i din manual ser du vart du hittar ditt chassinummer)
- Hela fordonet från båda sidor
- Felet på fordonet (alt. beskrivning av felet om det ej kan fotograferas)
- Mätarställning (om tillämpligt)
- Ifylld servicebok (om tillämpligt)
3. Efter vi har sammanställt informationen kan du välja mellan följande alternativ:
- a) Vi genomför (med din assistans) en enklare felsökning via telefon, e-post eller mobilkamera. Om felet är av enklare art skickar vi reservdelar och instruktion för utbyte antingen till dig eller närliggande verkstad (i mån av tillgång).
- b) Du kör fordonet till vår verkstad i Taberg. Inget originalemballage behövs.
- c) DHL kör fordonet till vår verkstad i Taberg. Du packar fordonet i originalemballaget och därefter hämtar DHL godset på din hemadress. Efter felsökning och reparation i Taberg levereras fordonet i originalemballaget till din hemadress av DHL.
Om du inte sparat emballaget erbjuder vi dig ett nytt. Själva originalemballaget kostar inget men du får själv betala den faktiska fraktkostnaden som DHL debiterar oss för frakten mellan Taberg och din hemadress. Därefter är processen densamma som i alternativ c).
För att undvika onödiga kostnader är det alltså viktigt att behålla originalemballaget under hela perioden som reklamationsrätten föreligger. Retur av fordon med DHL utan originalemballage görs på egen risk och egen bekostnad.
Vid godkänd reklamation bekostar vi reservdelar samt arbetskostnad för utbytet.
Om köpet omfattas av Distansavtalslagen bekostar vi även transporten från dig till Taberg samt retur. I annat fall bekostar du transporterna.
Vid ej godkänd reklamation kommer de faktiska reservdels-, arbets- och fraktkostnaderna att debiteras.
Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
Övrigt
Dessa köpvillkor är tillämpliga i fall svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med detsamma. För privatpersoner gäller Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen, och för företag – Köplagen. Köplagen är, till skillnad från Konsumentköplagen, dispositiv vilket innebär att företag kan avtala annat än vad lagen föreskriver.
Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Tvist mellan två eller flera företag avgöres som regel i domstol.
Bilhuset i Taberg äger inget produktansvar, och svarar ej för direkta eller indirekta skador eller kostnader i samband med brukande av produkten. All användning sker på användarens egen risk. En manual på svenska eller om så önskas på engelska medföljer.
Genom din beställning ger du ditt samtycke till att ditt namn och personuppgifter sparas hos oss. När du som kund väljer avbetalning via mymoney eller betalning efter leverans görs en kreditkontroll samt att vi kan behöva lämna dina uppgifter till tredje part för att kunna säkerställa kreditvärdighet.
Vi förbehåller oss rätten att annullera order med ej levererbar vara. Naturligtvis sker då återbetalning av ev. förskottsbetalning.
Vi reserverar oss för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga i vårt sortiment förekommande artiklar och tjänster. All bildinformation på våra sidor skall ses som illustrationer, och vi kan ej heller garantera att bild återger varans exakta utseende samt beskaffenhet.
240301